W świecie współczesnym, w którym bardzo
istotnym czynnikiem społecznego funkcjonowania jednostki, stała się pomnażana w
zawrotnym tempie wiedza, edukacja ma do spełnienia coraz trudniejsze zadania. Zmiany
ukierunkowane na budowę gospodarki opartej na wiedzy, determinują nowe potrzeby
i wymagania ze strony wszystkich uczestników procesu edukacyjnego: uczniów,
nauczycieli oraz rodziców oraz implikują konieczność nowego spojrzenia na rolę
edukacji i nauczyciela w procesie przygotowywania wychowanka do życia w
przyszłości. W stronę szkoły skierowane są nadzieję na przygotowanie młodego
pokolenia do świadomego i racjonalnego uczestnictwa społecznego oraz do
radzenia sobie w trudnych i nieprzewidywalnych warunkach życiowych.
Ważnym zadaniem współczesnej szkoły jest
kształtowanie u wychowanków umiejętności, które pozwolą nie tylko na efektywną
adaptację do zmian zachodzących w bardzo szybkim tempie, ale przede wszystkim
przygotują ich do świadomego planowania przyszłości i twórczego uczestnictwa w
kreowaniu otaczającego świata. Fundamentem zachodzących zmian jest
przeorientowanie procesu dydaktyczno-wychowawczego z toku podającego na tok
poszukiwania wiedzy, czyli zdecydowane ukierunkowanie na zaangażowanie ucznia w
proces uczenia się. Aby sprostać wszystkim złożonym wymogom zmieniającego się
świata, konieczny jest niełatwy proces jakościowych przekształceń systemów
edukacyjnych, podejmowanie działań służących ich odformalizowaniu, wyjście z
murów szkoły tradycyjnej oraz otwarcie się na potrzeby przyszłości i szkoły
jutra.
Współczesna przestrzeń edukacyjna staje się
poza tym coraz bardziej zróżnicowana, ponieważ wśród wychowanków coraz częściej
dostrzegalne są odmienności na płaszczyźnie kulturowej, językowej, religijnej
oraz ekonomicznej; rośnie także wyraźnie odsetek uczniów ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi, którzy potrzebują profesjonalnego wsparcia mającego na
celu zapewnienie im jak najlepszego startu edukacyjnego oraz możliwości
optymalnego rozwoju.
Zasygnalizowane tendencje stawiają nowe
wymagania przed szkołą oraz generują konieczność rozszerzenia dotychczasowego
katalogu powinności nauczyciela-wychowawcy, który w obszarze swojej pracy
zawodowej wykonuje coraz więcej złożonych, skomplikowanych i niełatwych zadań
oraz czynności.
Obrady konferencyjne mają posłużyć
namysłowi nad potrzebami współczesnego ucznia oraz stawianymi przed nim
wymogami przez szybko zmieniającą się rzeczywistość społeczną.
Zapraszamy więc Państwa do debaty nad uczniem współczesnej szkoły w wymiarze teraźniejszości oraz przyszłości, nad jego potrzebami, problemami oraz nad wyzwaniami stawianymi zarówno
przed uczniami, jak również przed ich rodzicami, nauczycielami, pedagogami i
całym środowiskiem szkolnym.
Wymiana myśli i doświadczeń nad uczniem
służyć będzie jednocześnie pogłębionej refleksji nad współczesnym nauczycielem
oraz szkołą jako ważnym środowiskiem edukacji i wychowania młodego
pokolenia.
Obrady konferencyjne planujemy
prowadzić wokół wymienionych poniżej
obszarów tematycznych:
- Uczeń
wobec wymogów szybko zmieniającego się świata.
- Sukces edukacyjny współczesnego ucznia.
- Uczeń dorosły - „Uczeń przez całe życie – idea
Lifelong learning”
- Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w
systemie edukacji.
- Uczeń
niedostosowany społecznie i zagrożony niedostosowaniem społecznym.
- Uczeń obcojęzyczny w polskiej szkole.
- Uczeń z rodziny problemowej, niewydolnej
wychowawczo, znajdującej się w kryzysie społeczno-ekonomicznym.
- Twórczość i kreatywność współczesnego ucznia.
- Uczeń w przestrzeni wirtualnej i medialnej.
- Zdrowie psychiczne uczniów w czasach pandemii i
kryzysu.
- Uczeń wobec procesu wyrównywania szans
edukacyjnych.
- Uczeń wobec potrzeby bezpieczeństwa psychicznego i
fizycznego.
- Uczeń jako ważne ogniwo współpracy rodziny i
środowiska szkolnego.
- Wartości w wychowaniu młodego pokolenia.
- Doradztwo edukacyjne w procesie przygotowania
współczesnego ucznia do wyboru ścieżki edukacyjnej i zawodowej.
Jesteśmy oczywiście otwarci na
propozycje i sugestie z Państwa strony związane z podjętą problematyką, które
wspólne rozważania i deliberacje uczynią pełniejszymi, bardziej twórczymi i
owocnymi.
Uczestnicy konferencji otrzymają w formie elektronicznej certyfikat potwierdzający udział w wydarzeniu.