Uczeń w przestrzeni szkolnej, społecznej oraz medialnej – wyzwania i dylematy
Ogólnopolska Konferencja Naukowa
19 kwietnia 2023

Informacje merytoryczne

W świecie współczesnym, w którym bardzo istotnym czynnikiem społecznego funkcjonowania jednostki, stała się pomnażana w zawrotnym tempie wiedza, edukacja ma do spełnienia coraz trudniejsze zadania. Zmiany ukierunkowane na budowę gospodarki opartej na wiedzy, determinują nowe potrzeby i wymagania ze strony wszystkich uczestników procesu edukacyjnego: uczniów, nauczycieli oraz rodziców oraz implikują konieczność nowego spojrzenia na rolę edukacji i nauczyciela w procesie przygotowywania wychowanka do życia w przyszłości. W stronę szkoły skierowane są nadzieję na przygotowanie młodego pokolenia do świadomego i racjonalnego uczestnictwa społecznego oraz do radzenia sobie w trudnych i nieprzewidywalnych warunkach życiowych.

Ważnym zadaniem współczesnej szkoły jest kształtowanie u wychowanków umiejętności, które pozwolą nie tylko na efektywną adaptację do zmian zachodzących w bardzo szybkim tempie, ale przede wszystkim przygotują ich do świadomego planowania przyszłości i twórczego uczestnictwa w kreowaniu otaczającego świata. Fundamentem zachodzących zmian jest przeorientowanie procesu dydaktyczno-wychowawczego z toku podającego na tok poszukiwania wiedzy, czyli zdecydowane ukierunkowanie na zaangażowanie ucznia w proces uczenia się. Aby sprostać wszystkim złożonym wymogom zmieniającego się świata, konieczny jest niełatwy proces jakościowych przekształceń systemów edukacyjnych, podejmowanie działań służących ich odformalizowaniu, wyjście z murów szkoły tradycyjnej oraz otwarcie się na potrzeby przyszłości i szkoły jutra.

Współczesna przestrzeń edukacyjna staje się poza tym coraz bardziej zróżnicowana, ponieważ wśród wychowanków coraz częściej dostrzegalne są odmienności na płaszczyźnie kulturowej, językowej, religijnej oraz ekonomicznej; rośnie także wyraźnie odsetek uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, którzy potrzebują profesjonalnego wsparcia mającego na celu zapewnienie im jak najlepszego startu edukacyjnego oraz możliwości optymalnego rozwoju.

Zasygnalizowane tendencje stawiają nowe wymagania przed szkołą oraz generują konieczność rozszerzenia dotychczasowego katalogu powinności nauczyciela-wychowawcy, który w obszarze swojej pracy zawodowej wykonuje coraz więcej złożonych, skomplikowanych i niełatwych zadań oraz czynności.

Obrady konferencyjne mają posłużyć namysłowi nad potrzebami współczesnego ucznia oraz stawianymi przed nim wymogami przez szybko zmieniającą się rzeczywistość społeczną. 

Zapraszamy więc Państwa do debaty nad uczniem współczesnej szkoły w wymiarze teraźniejszości oraz przyszłości, nad jego potrzebami, problemami oraz nad wyzwaniami stawianymi zarówno przed uczniami, jak również przed ich rodzicami, nauczycielami, pedagogami i całym środowiskiem szkolnym.

Wymiana myśli i doświadczeń nad uczniem służyć będzie jednocześnie pogłębionej refleksji nad współczesnym nauczycielem oraz szkołą jako ważnym środowiskiem edukacji i wychowania młodego pokolenia. 

    Obrady konferencyjne planujemy prowadzić wokół wymienionych poniżej  obszarów tematycznych:
  1. Uczeń wobec wymogów szybko zmieniającego się świata.
  2. Sukces edukacyjny współczesnego ucznia.
  3. Uczeń dorosły - „Uczeń przez całe życie – idea Lifelong learning”
  4. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji.
  5. Uczeń niedostosowany społecznie i zagrożony niedostosowaniem społecznym.
  6. Uczeń obcojęzyczny w polskiej szkole.
  7. Uczeń z rodziny problemowej, niewydolnej wychowawczo, znajdującej się w kryzysie społeczno-ekonomicznym.
  8. Twórczość i kreatywność współczesnego ucznia.
  9. Uczeń w przestrzeni wirtualnej i medialnej.
  10. Zdrowie psychiczne uczniów w czasach pandemii i kryzysu.
  11. Uczeń wobec procesu wyrównywania szans edukacyjnych.
  12. Uczeń wobec potrzeby bezpieczeństwa psychicznego i fizycznego.
  13. Uczeń jako ważne ogniwo współpracy rodziny i środowiska szkolnego.
  14. Wartości w wychowaniu młodego pokolenia.
  15. Doradztwo edukacyjne w procesie przygotowania współczesnego ucznia do wyboru ścieżki edukacyjnej i zawodowej.

Jesteśmy oczywiście otwarci na propozycje i sugestie z Państwa strony związane z podjętą problematyką, które wspólne rozważania i deliberacje uczynią pełniejszymi, bardziej twórczymi i owocnymi.

Uczestnicy konferencji otrzymają w formie elektronicznej certyfikat potwierdzający udział w wydarzeniu.